Hvad gør vi med de ting, gæsterne glemmer?

Det er ikke ualmindeligt at gæsterne på de danske restauranter og hoteller glemmer deres personlige ejendele. Det kan være ting/tøj som er tabt af gæster, ikke afhentet i garderober eller glemt på værelset.

Hvordan skal man gøre med de glemte sager? Sende det til gæsten? Smide det ind i et skab? Give det til politiet?

Der er juridiske regelsæt, der regulerer dette. Når en gæst glemmer noget på en virksomhed, og man ikke ved, hvem ejeren er, kan det betegnes som “hittegods”. Hittegods, som I finder på jeres virksomhed, kan opbevares op til 30 dage. Hvis ikke hittegodset udleveres til ejeren inden 30 dage, skal det afleveres til politiet. I får ingen kvittering for jeres aflevering, hvis værdien anslås til værende under 500 kr.

Hittegodset skal afleveres på politistationen i stationens åbningstid uden hensyntagen til, om findestedet ligger inden for vedkommende politistations område eller ikke.

Indtil I har afleveret tøjet/tingene til politiet, har I pligt til at opbevare hittegodset, som var det jeres eget, uanset om det er bagage, overtøj eller andet. Det betyder, at I er ansvarlige for skader på de opbevarede genstande, som sker som følge af, at det ikke opbevares korrekt, er fejludleveret, bortkommet eller stjålet.

I bør derfor sikre jer, hvis I finder hittegods I ikke afleverer til politiet med det samme, at: 

  • registrere findested og finder

  • opbevare der i et aflåst rum/skab

  • sikre sig, at det udleveres til den rette person ved at kræve ejerforholdet dokumenteret 

  • kvittere for modtagelsen med navn, adresse og telefonnummer

Hvis I har en fast procedure, gerne nedskrevet, for, hvordan I behandler jeres hittegods, kan I også beskytte jer mod gæster, der tydeligt husker, at de har glemt noget hos jer, men hvor I ikke har fundet det. En fast procedure er overbevisende i argumentationen om, at dét som gæsten husker, er tabt på jeres virksomhed, må være tabt et andet sted.

Previous
Previous

Hvordan løser lederens girafsprog konflikter på arbejdspladsen?

Next
Next

Har du styr på din kundestrategi?