Hvem er seater i din restaurant?

Den oprindelige funktion bag bordbookingsystemer var, at gæster kunne booke bord online i stedet for over telefon eller ved fremmøde i restauranten. Der gik dog ikke lang tid før, at reservationerne kunne bruges meget smartere.

Det stiller store krav til en vært eller værtinde, at kunne holde overblikket over restauranten. Der skal smiles og tages imod gæster, men der skal samtidig også tages stilling til, hvor gæsten skal sidde. Og hvordan træffer man egentlig den beslutning?

Jo bedre du er til at fylde din restaurant i forhold til din efterspørgsel, jo flere penge vil du tjene. Nøgletallet der styrer denne kapacitetsudnyttelse hedder ’RevPASH’ eller på godt dansk: Indtægt pr. stol pr. åbningstime.

Intelligent bordstyring

Med et intelligent bordstyringssystem er det blevet lettere at optimere “indtægt pr. stol til rådighed”:

  • Du rangerer alle dine borde i rækkefølge, så systemet ved hvor det skal placere de næste bookings.

  • Du giver mulighed for sammenfletning af borde og kombinerer det med rangering, så systemet også tager højde for at sætte borde sammen.

  • Du opdeler restauranten i sektioner baseret på segmenttyper, fx bargæster i et område, spisegæster i et andet område, selskaber af en vis størrelse i et tredje område – eller noget helt fjerde, fx kunder fra deal-sider.

Når først disse præferencer er sat op, kan systemet helt automatisk styre hvor gæster skal placeres. Det gælder også walk-ins, som igen bliver placeret afhængigt af en sektions travlhed, bedste pladser eller hvad man nu sætter systemet til.

Afslutningsvis kan du endda sætte restriktioner på, hvornår gæster kan booke borde, således at du f.eks. kan få plads til tre seatings i løbet af en aftenservice.

En intelligent bordstyringsløsning gør altså, at dit personale kan koncentrere sig om at servicere og sælge – i stedet for at blive irriteret på hinanden over, hvem der får hvilke gæster. For at sikre dig, at systemet bliver brugt korrekt, kan du endda sætte personen der tager imod bestillinger til altid at bruge den smarte online booking-widget, som sørger for at få alle de korrekte data med.

Previous
Previous

Har du styr på din kundestrategi?

Next
Next

Emotionel intelligens – noget, som også du kan træne