Effekten af ´den yderste krone´

Når solen skinner og gæsterne vælter ud af deres vinterhi og samler sig i store flokke på alle stole og bænke rundt om på etablissementer med udendørsservering, kan travlheden og driften blive overvældende.

Kokkene og tjenerne løber solen sort og får fyldt de vinterblege gæsters depoter op med vitaminer i form af Aperol, rosé og skaldyr i store mængder. De varme dage skøjter afsted og pludselig kommer regnen igen og de store gæsteflokke kravler tilbage til deres tørre, lune stuer. Nu skal regnskabet gøres op – fik vi fyldt pengekassen?

Vi forestiller os en veldrevet forretning – efter alle omkostninger har den et overskud på 1.000 kroner om dagen. Sidst på dagen er lønninger, husleje, el, vand, varme osv. betalt, og der ligger en lille bunke på 1.000 kroner tilbage. Efter en lang dag med solhungrende gæster, kan det være svært at finde overskuddet til at lave de sidste salg, for hvad kan de småpenge betyde?

Overskud inden det sidste salg: 1.000 kroner

Det sidste salg 750 kroner – efter moms og råvarer: 500 kroner

Effekt på overskud 50%

Den yderste krone har en kæmpe effekt på vores overskud, derfor kan det godt betale sig at grave dybt og få lavet de sidste salg, selv om fødderne er ømme og hovedet træt.

Hvis du vil lære mere om ´den yderste krone´ og en masse andre relevante metoder til at optimere driften, kan du læse mere om faget Anvendt økonomi her.

Previous
Previous

Stigning i NPS’en

Next
Next

Referater skaber værdi