Hvad er jeres modenhed på affald?
Udvidet produktansvar på emballage pr. 1/10, ingen sorte affaldssække efter 1/7 og de første tilsyn med affaldssortering her efter sommerferien. Der er meget for branchen at sætte sig ind i: lovgivning og regler at forstå og processer at optimere.
Her har vi samlet nogle strategiske tanker, som kan hjælpe din virksomhed med at træffe gode valg omkring affaldshåndtering.
Lovgivning
Tilgængeliggør virksomheden emballage eller ej?
Ja: Hvis I har takeaway, flasker med eget logo eller tilsvarende, skal I registreres i fx VANA, der håndterer registrering af mængder og sikrer, at virksomheden lever op til lovgivningen.
Nej: Så er der ingen registreringspligt.
Derudover er ‘udvidet produktansvar’ relevant i forhold til selve bortskaffelsen af emballage efter 1. oktober. Her kan virksomheden søge kompensation for genanvendelige affaldsmængder. Det kan betyde mange penge – afhængigt af virksomhedstype og affaldsmængder. For eventvirksomheder med affald fra udstillere eller lignende kan god sortering være en væsentlig økonomisk gevinst i fremtiden. Marius Pedersen, der en af branchens mest benyttede samarbejdspartnere indenfor affaldshåndtering og genanvendelse, stiller en løsning til rådighed, hvor de bidrager til at søge denne kompensation.
Affaldstilsyn - gør virksomheden klar
Fra januar 2025 er affaldstilsynet udvidet. Ganske kort betyder det, at tilsynet opdeles i et administrativt og et fysisk tilsyn.
For hotel- og restaurantbranchens virksomheder betyder det generelt, at Miljøstyrelsen vil foretage administrative kontroller af virksomheden og på basis af indretninger foretaget af affaldshåndteringsleverandøren til Affaldsdatasystemet (ADS).
På grundlag af resultatet i det administrative tilsyn, kan der gennemføres et fysisk kontrolbesøg, ofte af kommunen.
Anbefalinger så din virksomhed er klar til kontrol:
Tjek affaldsdata, fx fordelingen af mængder på fraktioner. Afviger de fra normen, vil sandsynligheden for et tilsyn stige.
Følg reglerne for kildesortering.
Hvis virksomheden udvælges til fysisk tilsyn vil I typisk blive bedt om at fremvise beholdere, affaldsområder og sorteringsvejledninger.
Data – gode eller dårlige tal?
Ny lovgivning og krav til fremtidig adfærd handler om genanvendelse. Det betyder, at omkostninger ved afhentning af restaffald kan forventes at stige, og bøder ved forkert sortering i høj grad handler om affald, der ender i restaffald frem for den rigtige fraktion.
Kend virksomhedens genanvendelsesprocent (evt. inkl. og ekskl. madaffald). Ligger du over 65 %, er du godt på vej!
Få overblik over affaldsomkostningerne. Vi anbefaler denne opdeling:
• Omkostninger til afhentning (ofte største eller næststørste post – stort potentiale for reduktion via optimerede processer).
• Omkostninger til madaffald (ofte næststørste post – se fx i forhold til antal gæster).
• Omkostninger til øvrigt sorteret affald (jo flere fraktioner, desto lavere omkostninger – forvent en markant reduktion fremover).
Adfærd
Træn personalet, så virksomheden maksimerer genanvendelsen og undgår bøder. Vi anbefaler træningen tager udgangspunkt i motivation og konkrete indsigter i, hvorfor der skal affaldssorteres, og hvad den enkelte konkret kan bidrage med, fx:
Skiltning i alle afdelinger og konkret specifik information.
Find én eller flere ansvarlige for sortering og affaldshåndtering, som de ansatte kan gå til. Der vil dukke mange spørgsmål op løbende.
Brug af artefakter - store som små spande skal have fx klistermærker på, så de kan sammenlignes med informations skiltning af affaldsfraktion.
Tænk affald som en ressource – ikke kun en udgift
Analyse af affaldsomkostningen skaber et godt fundament for indsatser, der kan oversættes til konkret målstyring.
De valgte indsatser kan med fordel matches i forhold til et strategisk mål, fx i sammenhæng med Green Key eller anden miljøcertificering.
Videre herfra
En samlet handlingsplan og forståelse af denne affaldstrekanten for lovgivning, data og adfærd - giver dig overblik over virksomhedens modenhed og indsatsområder.
Vi indsamler branchebenchmarks til vurdering af "gode eller dårlige affaldstal". Vil du høre mere om, hvad du kan bruge denne viden til? Så skriv til annette@asnaes-vangstrup.dk.
Bæredygtighed skal kunne betale sig og passe ind i virksomhedens koncept og forretningsmodel. Vi bidrager til denne udvikling gennem fx akademifaget Virksomhedens bæredygtige strategi, hvor du får adgang til konkrete værktøjer og cases, der kan implementeres direkte i driften og bidrage til fx Green Certificering.
Ekstra muligheder for virksomheder
Virksomheden har to deltagere på uddannelse: Udover uddannelsesforløbet modtager I individuel sparring og rådgivning, hvor vi inddrager relevante eksterne ressourcer.
Virksomheden har tre deltagere eller flere: Udover uddannelsesforløbet afholder vi en workshop på virksomheden – fx med fokus på motivation for nye bæredygtige indsatser, kommunikation i kontaktpunkter mv.