Tanker som dræner

Jeg har lige haft eksamen i ledelse med fokus på coaching og konflikthåndtering. En tanke der faldt mig ind igennem dagen, var at et gennemgående tema var at få “styr på sin indre ulv”.

Begrebet indre ulv kommer fra Marshall Rosenbergers konfliktnedtrappende sprog – hvor ’ulven’ er den der dømmer, kritiserer, fører til følelser af skyld og skam og mere i den boldgade. 

 “Ulvetanker” er som ofte uden grund og til tider bare ren fantasi – men som man, hvis man er ubevidst om dem kan komme til at tage alvorligt. Det betyder at “ulve-tankerne” kan skabe negative følelser i kroppen – som flere af de dygtige studerende beskrev som en “knude i maven”.

Det der var sådan en dejlig oplevelse, at høre hvordan flere var blevet bevidst om deres “ulve-tanker”, så de kunne handle på dem. Muligheder for at handle på en ’ulve-tanke’ er mange. Min erfaring er, at den bedste måde at få “ulve-tanker” til at forsvinde er ved at undersøge dem. 

Hvis du tænker at en kollega ikke er tilfreds med dit arbejde, er uenig i det du siger, er vred på dig af en eller anden grund, taler dårligt om dig til andre eller lignede. Så spørg vedkommende. Spørg – spørg – spørg.

 Du kan f.eks. sige: 

  • Jeg har brug for at høre, om du er tilfreds med den måde vi arbejder sammen på eller der er noget du synes, jeg skal forbedre? 

  • Jeg har oplevelsen af, at du ikke er helt okay med det vi talte om i går. Er der noget du synes, vi ikke fik talt helt igennem?

  • Jeg har tænkt på, om der er noget der generer dig af det jeg gør eller siger. Er der noget jeg skal være opmærksom på, som irriterer dig?

Det kan være svært at få det sagt, men det er endnu sværere at kæmpe med den “indre ulv”. Det var de studerendes konklusion, at når de fik spurgt, viste det sig ofte at den “store stygge ulvetanke” blev til en lille ting som kunne ordens hurtigt og den “indre ulv” forsvandt på 2 sekunder sammen med de negative følelser og energidræningen.

Det var i hvert fald dejligt at se de virker.

Se mere om coaching og konflikthåndtering HER.

Previous
Previous

Svar gæsten – eksempler

Next
Next

Er hotel- og restaurantbranchen lige så gode til data som fodboldklubben FC Midtjylland?