Hvordan har I forberedt jer i forhold til krænkelser?

Der er et stort fokus på trivsel og arbejdsmiljø i alle brancher – dermed også i vores branche. Virksomheder markedsfører sig med, at man hos dem kan opleve tryghed og respekt i ansættelsen. Et godt arbejdsmiljø er blevet et konkurrenceparameter.

Tydelig plan
Det forventes af professionelle virksomheder, at der en tydelig plan/udmelding for medarbejdere og kolleger, der oplever, at de er blevet krænket af en kollega, leder eller gæst. 

Krænkelser kan være inden for mange områder: race, oprindelse, køn, graviditet, seksuel orientering, religion, farve, handicap m.v.

Online krænkelser
Kan man som arbejdsgiver have en mening om, hvordan medarbejderne kommunikerer sammen online uden for arbejdstiden? Ja - det kan man.

Hvis en medarbejder oplever krænkelser på sociale medier m.v. fra en kollega, bør det italesættes, uanset at det ikke foregår på arbejdet eller i arbejdstiden, hvis det har en indvirkning på arbejdsmiljøet.

Vi har som leder/ejer/arbejdsgiver ansvaret for at skabe rammerne for et psykologisk trygt arbejdsmiljø. 

Det er derfor vigtigt, at vi er tydelige med dette i vores politikker.

Hvis du har en AKTIV krænkelsespolitik:
Krænkelsespolitikker gør ikke så meget nytte i en skuffe eller på side 10 i en medarbejderhåndbog. Den skal ud og arbejde i hverdagen. Det er rammen for, hvordan virksomheden forventer, at vi skal omgås hinanden - også når der bliver travlt og vi er pressede. Så derfor kan man gøre som følger:

  • Aktivere krænkelsespolitikken ved at tale om den til møder, briefinger, ansættelser

  • Være tydelig med jeres klare holdning til respekten for hinanden

  • Mangler I en politik for krænkelser, så få jeres retningslinjer skrevet ned. Det skal være tydeligt for alle.

Hvad kan man selv gøre?
Det kan være svært for en leder at høre og se alt i den dagelige drift. Derfor er den enkelte medarbejder også nødt til at have en tydelige ramme for, hvornår- og hvordan man må sige fra. Derfor kunne der være nogle “færdselsregler” som alle kender f.eks.:

  • At sige fra

  • At støtte dem, der siger fra

  • At tale dagligt om trivsel og det gode arbejdsmiljø

Hvor til-, hvem- og hvordan skal man skal henvende sig?
Står en medarbejder i en situation, hvor vedkommende føler sig sårbar, vil det at der er en tydelig proces for, hvad man skal gøre være en stor støtte. Så derfor kan det være en god idé at;

  • Være tydelig med, hvor man kan søge hjælp

  • Beskrive hvad der sker, når nogen henvender sig

  • Reagere hurtigt og respektfuldt

  • Tage en samtale med de berørte

  • Vurdere om der skal tiltag i form af:
    - Mediation
    - Psykolog samtaler
    - Andet

Branchen har gennem generationer haft stærk medarbejdermangfoldighed. Rummelighed, robusthed og diversitet har præget branchens arbejdskraft, men det har også været en branche med tendens til en hård tone. Medierne har gennem noget tid skildret historier for, hvad man som medarbejder gennem tiden har skulle lægge ører (og krop) til. 

Som virksomhed handler krænkelser sjældent om personerne, men om dét arbejdsmiljø som virksomheden udstikker, tillader og aktivt arbejder med. 

Her kan du få mere inspiration:

Har du brug for, at vi hjælper dig med at udarbejde din krænkelsespolitik - evt. med involvering af dine medarbejdere, så I får drøftet forventninger og kan få taget de samtaler, der ellers kan være svære at tage så ring til Gry Asnæs på 20737113 eller skriv HER.


 
 
Previous
Previous

Mobiltelefoner på arbejdspladsen – er det tid til at gentænke jeres politik?

Next
Next

“Kloge pauser” giver dig tid til træning