Hvad gør vi med de ting gæsterne glemmer?

Af Gry Asnæs – partner Asnæs & Vangstrup Teamet bag Asnæs & Vangstrup

Det er ikke ualmindeligt at gæsterne på de danske restauranter og hoteller glemmer deres personlige ejendele. Det kan være ting/tøj som er tabt af gæster, ikke afhentet i garderober eller glemt på værelset.

Hvordan skal man gøre med de glemte sager? Sende det til gæsten? Smide det ind i et skab? Give det til politiet?

Der er juridiske regelsæt, der regulere dette. Når en gæst glemmer noget på en virksomhed man ikke ved, hvem ejeren er, kan det betegnes som Hittegods. Hittegods, som I finder på din virksomhed, kanI opbevare i indtil 30 dage. Hvis ikke hittegodset udleveres til ejeren inden 30 dage, skal det afleveres til politiet. I får ingen kvittering for din aflevering hvis værdien anslås til værende under 500 kr.

Hittegodset skal afleveres på politistationen i stationens åbningstid uden hensyntagen til, om findestedet ligger inden for vedkommende politistations område eller ikke.

Indtil I har afleveret tøjet/tingene til politiet har du pligt til at opbevare hittegodset som var det jeres eget, uanset om det er bagage, overtøj eller andet. Det betyder at I er ansvarlig for skader på de opbevarede genstande som sker som følge af, at det ikke opbevares korrekt, er fejludleveret, bortkommet eller stjålet.

I bør derfor sikre sig, hvis I finder hittegods I ikke aflevere til politiet med det samme, at 

  • registrere findested og finder

  • opbevare der i et aflåst rum/skab

  • sikre sig, at det udleveres til den rette person ved at kræve ejerforholdet dokumenteret 

  • kvitterer for modtagelsen med navn, adresse og telefonnummer

Hvis I har en fast procedure – gerne nedskrevet – for hvordan i behandler jeres hittegods, kan I også beskytte dig mod gæster, der tydeligt husker at de har glemt noget hos jer, men hvor i ikke har fundet det. En fast procedure er overbevisende i argumentationen om at det som gæsten husker er tabt på jeres virksomhed, må være tabt et andet sted.

Gry Asnæs