Emotionel intelligens – noget, som også du kan træne

Af Gry Asnæs

Vi kender dem alle – følelserne. Både de gode følelser; stoltheden over at have lavet et godt stykke arbejde eller glæden ved at arbejde sammen med andre mennesker. Og de mindre gode; irritationen over, at noget gik galt og kunden ikke fik, den bedste oplevelse eller skuffelsen over, at en medarbejder eller samarbejdspartner ikke levede op til de aftaler, som var indgået. 

Alle mennesker er født med følelser. Og gennem vores opvækst har vi lært at reagere på dem.  

Nogle mennesker har lært, at enhver følelse skal føles og udtrykkes fuldt ud, her og nu. Andre har lært at lægge låg på følelser, i en sådan grad, at ikke ved om de overhovedet har følelser. Ingen af disse strategier er særlig gode følgesvende i det voksne liv – hverken i privat- og familielivet. I stigende grad gælder det dog også på arbejdet, hvor vi ved, at trivsel og produktivitet går hånd i hånd og afhænger af, at forholdet til andre mennesker er godt. 

Hvis vi i tide og utide vælger at ”komme” af med alle vore følelser i relation til andre mennesker, går det ud over vore relationer. Vi bliver urimelige, og i det lange løb vil ingen medarbejdere eller kollegaer trives med at blive urimeligt behandlet. Hvis vi altid lægger låg på vore følelser, er urimelige over for os selv. Og så nedbryder vi langsomt men sikkert både vore psykiske og fysiske helbred. 

Så hvad gør du: 

Jo det enkle bud er: Lær dine følelser at kende. Herefter skal du lære at tage stilling til, om det er nyttigt for dig at reagere på følelserne lige her og nu, eller om du skal tage dig af dine egne følelser senere i en anden sammenhæng. Det er, hvad vi i dag kalder emotionel intelligens. 

Har du lyst til at blive emotionel intelligent, er der en spændende og udbytterig rejse at tage på. En rejse, som vil give dig evnen til at kunne vælge præcis, hvordan du vil reagere i dit daglige liv – samtidig med, at du kan tage dig af dit eget følelsesliv. 

At træne emotionel intelligens kræver en bevidst og dedikeret indsats men udbyttet er desto større både for dig selv og dine nærmeste relationer – professionelt og privat. På en typisk dag, kan du sandsynligvis uden du er særlig bevidst om detføle snesevis af følelser, og disse følelser påvirker dine handlinger. Det er let at fortsætte det daglige arbejde uden at undersøge, hvorfor du reagerer som du gør. 

En øvelse kan være at du en dag, forsøge at finde ud af hvordan du reagere på forskellige situationer. Når du opdager, at du har koblet autopiloten med,  så tag lige et øjeblik til at analysere dine tanker og den måde, du føler og skrive det ned. På den måde kan du udvikle din evne til at identificere den følelsesmæssige motivation bag dine handlinger, og du vil få bedre forståelse af dig selv og de måder, du føler på.

Gry Asnæs